krokodil riba
MKC LOGO
MFRU-KIBLIX 2015
KIBLA PORTAL, Valvasorjeva 40
Festival 7.−9. oktober
Razstava 7.−23. oktober
Odpiralni čas razstave
tor. − sob.: 16.00 do 20.00
hirsl-reverzibilno_2_web

Hrvoje Hiršl (HR): Povratno

— video instalacija, 2012

Trajanje: 01h 37′

(naravna zgodovina drvi v propad, kulturna zgodovina se začenja s propadom) [...] človekovo delovanje se ne zdi več kot boljši način proizvajanja informacij [...] temveč se zdi kot delovanje proti naravi, predvsem pa delovanje proti neizogibnemu naravnemu razkroju informacij, proti smrti, proti pozabljenju. Informacije proizvajamo, da se izognemo lastnemu pozabljenju, toda biti svoboden pomeni soočiti se smrtjo. — Vilém Flusser – Into the Universe of Technical Images

Kultni film Nepovratno (Irreversible), ki ga je režiral Gaspar Noé in je specifičen zaradi obratnega kronološkega zaporedja prizorov, je uporabljen kot kulturni artefakt: z vnovičnim obratom zaporedja prizorov (torej re-reverzibilnostjo) dosežemo »popravek« njegove v izvirniku spremenjene kronologije ter jo tako povrnemo v linearni tok časa. Posledica tega »popravka« je, da se vsi prizori zvrstijo v obratnem vrstnem redu. Na koncu filma, oziroma v naši različici na začetku, se odvrti napis LE TEMPS DETRUIT TOUT (čas uniči vse). V filmu se ves čas pojavlja diagram reverzibilnega / ireverzibilnega, torej povratnega/nepovratnega, ki prikazuje hipotetično situacijo obratnega procesa. Predpogoja za to sta, da čas teče neskončno počasi in, da ne obstaja trenje. Drugi zakon termodinamike pravi, da se stvari s časom razkrajajo, saj se namreč v zaprtih sistemih red (urejenost) zmanjšuje, tj. povečuje se entropija. Entropijo imenujemo tudi »puščica časa«. Vsi naravni ali spontani procesi so nepovratni. Ker pa gre tukaj za medij filma, ki ni naraven proces, je ta lahko povraten, vendar je pri tem uničena pripoved.

Stephen Hawking je nekoč, v enem svojih slavnih citatov, vzpostavil povezavo med »psihološkim časom« ali načinom, kako se spominjamo stvari, in »entropičnim časom«. Povedano drugače, če bi se tok entropije obrnil (kar zadeva naše možgane), potem bi čas dobesedno tekel v nasprotni smeri, s čimer je Hawking ustanovil, da sta entropija in čas neločljivo povezana.

Hrvoje Hiršl je hrvaški umetnik, raziskovalec in oblikovalec. Njegovi projekti se umeščajo na presečišče sodobne umetnosti in diskurzov medijske umetnosti. zanimajo ga teme, kot so materialnost umetniškega objekta, dekonstrukcija njegove avre ter omejenost medija. V preteklih dveh letih se je njegovo zanimanje premaknilo predvsem v smeri struktur, avtomatizacije in kibernetike, pri čemer gre na nek način ponovno za iskanje podporne strukture (medija). Ustvarja zvočne, video in interaktivne instalacije, printe itd. Leta 2012 je bil nominiran za nagrado Radoslav Putar za najboljšega hrvaškega umetnika do 35 let. Rezidence: DordtYart Artists-in-Residence 2015, Dordrecht, Nizozemska; TRIBE Residency 2013 (MoTA – Muzej tranzitornih umetnosti, Ljubljana; CIANT, Praga; BIS, Istanbul; Artos Foundation, Nikozija) ter Artists in Residence 2012 (Kulturkontakt, Avstrija). Leta 2012 je bil vabljen k sodelovanju na festivalu Documenta (13) v Kassl u v Nemčiji, v okviru programa AND AND AND. Nominiran je bil tudi za nagrado T-HT Award 2012, medtem ko je bil na podelitev nagrad T-HT Awards 2013 kot eden izmed petih umetnikov osebno povabljen s strani žirije. Hiršl je ustanovitelj medijskega laboratorija I’MM_ Media Lab v Zagrebu.